Friday, March 6, 2015

SEKILAS MASA HADAPAN


MASA HADAPAN , ramai orang mampu menduga, malah ramai juga yang cuba mentafsirkannya. Namun, tidak ramai yang  berusaha merealisasikan apa telah diduga dan ditafsir itu. Tidak kurang juga yang hanya menunggu dan berpeluk tubuh menanti setiap detik yang berlalu, membiarkan masa itu pergi umpama berlalunya daun yang hanyut dibawa arus.
Sesungguhnya di sisi Allah ilmu tentang hari kiamat dan Dia yang menurunkan hujan dan yang mengetahui apa yang ada di dalam rahim. Dan tidak ada seorang pun yang mengetahui (dengan pasti) apa yang akan dikerjakan esok. Dan tidak ada seorang pun yang dapat mengetahui di bumi mana dia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Amat Meliputi PengetahuanNya.”
(Surah Luqman : 34)

Andai ditanya kepada anak kecil apa itu masa hadapan, pasti terbayang oleh dirinya ketika itu sedang bergelar seorang doktor atau mungkin juga seorang pensyarah. Andai ditanya kepada seorang mahasiswa, boleh jadi tergambar akan dirinya yang sedang menggenggam kemas segulung ijazah di hadapan ibu dan ayahnya, dan apabila ditanya kepada seorang ibu yang sedang mengandung mungkin jelas tergambar di hadapannya seorang bayi yang comel sedang berada di atas pangkuannya.
Setiap individu mempunyai tafsiran masa hadapan yang berbeza dan boleh jadi juga sama dengan yang lain. Tatkala itu, menjengah di fikiran bagaimana pula tafsiran masa hadapan seorang mukmin yang bertaqwa. Sudah tentunya mereka yang sempurna imannya akan mengimpikan satu pengakhiran di mana dia bertemu dengan Sang Pencipta, Allah Rabbul ‘Izzati dalam keadaan dirinya redha kepada Allah dan Allah redha kepadanya.
        “Wahai jiwa yang tenang , kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang redha dan                          diredhaiNya.” (Surah Al-Fajr : 27-28)

Hari demi hari, bulan demi bulan terus menerpa, namun ramai yang gagal merancang dan mencapai masa hadapan yang diimpikan. Salahnya diri kita apabila memandang sesaat yang akan datang itu hanya ibarat setitis air hujan yang menitis ke bumi, yang mana ia tiada memberi manfaat bagi kita. Ingin diminum tidak menghilangkan dahaga, malah hendak mencuci pakaian juga tidak akan hilang kotorannya. Namun kita lupa daripada setitis hujan itulah akan terhasilnya empangan yang besar, daripada sesaat cuma itulah seseorang mampu menjadi insan terhebat pada zamannya.

“Orang yang bijak ialah mereka yang menghisab dirinya dan beramal untuk bekalannya selepas mati."
  (HR Imam Ahmad, Tarmidzi & Ibnu Majah)

Imam Hassan al-Banna telah menggariskan tujuh peringkat amal yang perlu dicapai oleh setiap individu muslim. Bijaknya Al-Imam kerana susunan tersebut memperuntukkan seluruh kehidupan muslim daripada peringkat individu hinggalah kepada pembinaan negara dan khilafah. Qudwah yang ditunjukkan oleh Rasulullah S.A.W  jelas menggambarkan kepada kita bahawa tugas dan amanah kita di dunia ini sangat besar. Muslim terbaik tidak hanya memikirkan masa hadapan dirinya bahkan meliputi keluarga, masyarakat, negara dan sudah semestinya  agama Islam yang dikasihi.
               
Kita selaku mahasiswa Islam khususnya memikul tugas dakwah peninggalan Rasulullah S.A.W dan para ulama’ terdahulu dalam menyebarkan agama Islam. Usah biarkan diri kita yang membantut dan yang menghentikan perjuangan mereka yang telah lama dibina. Terdapat beberapa perkara yang menjadi kewajipan kepada kita selaku penuntut ilmu dan pemuda Islam, antaranya:
     1)      Sucikan niat dan lazimi diri untuk sentiasa berusaha menambahkan ilmu pengetahuan dalam                bidang turathii mahupun kontemporari.
     2)      Elakkan daripada banyak membuang masa dan melakukan perkara-perkara yang tidak                          bermanfaat.
     3)      Perbanyakkan zikir dan amalan-amalan sunat bagi menyucikan jiwa dan hati daripada sifat-                sifat mazmumah.
     4)      Kukuhkan ikatan persaudaraan Islamiah bersama sahabat dan saudara seakidah yang lain.
     5)      Sentiasa mencari ruang dan peluang untuk memberikan sumbangan dalam gerak kerja dakwah dan jemaah.
Ilmu dan amal tidak mungkin dapat dipisahkan, tidak berguna ilmu tanpa amal begitulah juga sebaliknya. Seiring dengan lima pembawaan KPIPM bagi sesi ini yang meliputi aspek thaqafah, fikrah, ukhuwah, kebajikan dan ekonomi. Kita KPIPM bukan sahaja ingin melahirkan mahasiswa Islam yang berilmu dan berthaqafah, malah yang mampu membawa fikrah Islamiah kepada masyarakat umum. Seterusnya, menginfakkan diri untuk sentiasa  menyumbang dan berbakti kepada agama Islam yang tercinta sehingga tercapai natijah masa hadapan yang diimpikan iaitu bagi memartabatkan Islam dan meninggikan kalimah Allah S.W.T dan Rasulullah S.A.W di atas muka bumi dengan izin-Nya.
“Islam itu tinggi dan tiada yang lebih tinggi darinya”.



Nurul Fadhillah Mohd Khairi
Ketua Hal Ehwal Wanita Islam
Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir
Sesi 2014/2015

2 comments:

  1. Selamat hari untuk semua warga negara Indonesia dan juga semua ASIA, nama saya Ny. Nurliana Novi, tolong, saya ingin membagikan kesaksian hidup saya di sini di platform ini untuk semua warga negara Indonesia dan seluruh Asia untuk berhati-hati dengan pemberi pinjaman di internet, Allah telah sepenuhnya mendukung saya melalui ibu, Nyonya Elina yang baik

    Setelah beberapa periode mencoba untuk mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan ditolak terus-menerus, jadi saya memutuskan untuk mendaftar melalui pinjaman online tetapi saya ditipu dan saya kehilangan Rp 15.000.000 dengan pemberi pinjaman pinjaman yang berbeda.
    Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan seorang teman saya yang kemudian memperkenalkan saya kepada Ny. Elina, yang adalah pemilik perusahaan pemberi pinjaman global, jadi teman saya meminta saya untuk melamar dari Ny. Elina, jadi saya mengumpulkan keberanian dan menghubungi Ny. Elina.

    Saya mengajukan pinjaman sejumlah Rp500.000.000 dengan tingkat bunga 2%, sehingga pinjaman itu disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua pengaturan dilakukan pada transfer kredit, karena fakta bahwa itu tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk pinjaman transfer Saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi aplikasi Mereka untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari dua jam uang pinjaman telah disetorkan ke rekening bank saya.

    Saya pikir itu lelucon sampai saya menerima telepon dari bank saya bahwa akun saya dikreditkan dengan jumlah Rp500.000.000. Saya sangat senang bahwa ALLAH akhirnya menjawab doa saya dengan memesan pinjaman saya dengan pinjaman asli saya, yang telah memberi saya keinginan hati saya.

    Mereka juga memiliki tim ahli di sana yang akan memberi tahu Anda tentang jenis bisnis yang ingin Anda investasikan dan cara menginvestasikan uang Anda, sehingga Anda tidak akan pernah mengalami kebangkrutan lagi dalam hidup Anda.

    Semoga ALLAH memberkati Bunda Elina karena membuat hidup saya mudah, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman, silakan hubungi Mrs. Elina melalui email: elinajohnson22@gmail.com untuk pinjaman Anda

    Ada perusahaan palsu lain yang menggunakan kesaksian saya secara online untuk mencapai keinginan egois mereka, saya satu-satunya dengan kesaksian yang benar ini, ketika Anda menghubungi kemudian meminta mereka untuk bukti pembayaran di sana kepada ibu ,, harap berhati-hati terhadap orang-orang ini, oke

    Akhirnya saya ingin berterima kasih kepada Anda semua karena telah meluangkan waktu untuk membaca kesaksian hidup saya yang sebenarnya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Satu lagi nama saya adalah mrs nurliana novi, Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut via email saya: nurliananovi96@gmail.com

    ReplyDelete

  2. Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia

    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"
    [[[[Berikut adalah data peribadi saya]]]]
    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...