Monday, March 23, 2015

KPIPM Vocational Day 2015




KPIPM VOCATIONAL DAY ‘15

KAHERAH, 14 MAC 2015 : KPIPM Vocational Day 2015 di bawah seliaan Timbalan Yang Dipertua (Unit Penerangan dan Penerbitan) dan Biro Perumahan KPIPM sesi 2014/2015 telah berjaya diadakan. Program kemahiran berlangsung  di Dewan Syeikh Idris Al-Marbawi, Wisma Perak Darul Ridzuan.  Program yang bertemakan ‘Smart Learn, Smart Skill’ ini adalah bertujuan untuk melahirkan ahli yang berkemahiran di samping mencungkil bakat ahli. Program ini juga memupuk kesedaran dan keyakinan ahli untuk berdikari dalam menangani masalah teknikal rutin. Antara bidang-bidang kemahiran yang diketengahkan  dalam kursus ini adalah pengetahuan tentang asas keselamatan , kemahiran dalam bidang perpaipan, elektrik, teknikal pemasangan PA System dan pembesar suara dan penyuntingan video (Sony Vegas).

Program yang bermula seawal 7.30 pagi ni dimulakan dengan dangan pendaftaran peserta dan menerima peserta sebanyak 45 orang ahli di kalangan Ahli KPIPM ikhwah dan akhawat. Seterusnya program diteruskan lagi dengan perasmian yang disempurnakan oleh wakil Badan Pengurus PMRAM 2014 iaitu Saudara Muhammad Mukhzin Bin Amran Ketua Badan Kebudayaa,Kesenian dan Sukan.

Program dimulakan dengan  slot pertama kendalian Saudara Khairul Naim Bin Abd Razak dengan Taklimat Asas dan Keselamatan. Slot  ini menerapkan pelbagai aspek keselamatan kepada ahli dan menerangkan penggunaan peralatan dengan cara yang betul mengikut piawaian keselamatan yang betul. Selepas itu, Program diteruskan lagi dengan slot kedua iaitu Slot Perpaipan Teori dan Praktikal di bawah kendalian Saudara Abdul Rahman Bin Sarwani. Slot kedua ini memberi pendedahan kepada Ahli berkenaan cara membaiki dan menangani masalah perpaipan yang sering kali berlaku di sekitar wisma. Rata-rata ahli menunjukan respon yang positif semasa program ini berlangsung.

Setelah selesai slot kedua, program diteruskan lagi dengan slot ketiga iaitu slot Elektrik di bawah kendalian Saudara Ikmal Fikry Bin Mah Ali. Pada slot ketiga ini, ahli diberi penerangan dan sekaligus praktikal berkenaan pemasang komponen elektrik pada lampu dan pengetahuan tentang permasalahan yang sering berlaku pada lampu. Rata-rata ahli berpuas hati dengan penerangan yang diberikan serta menunjukkan respon yang menggalakan. Program diteruskan lagi dengan slot keempat, kali ini para peserta didedahkan dengan cara pemasangan dan kendalian teknikal PA system dan speaker. Slot ini dikendalikan oleh saudara Muhammad Nizamuddin  Bin Sabri merupakan wakil PMC (PMRAM Multimedia Centre) yang berpengalaman dalam bahagian teknikal.

Selepas rehat selama beberapa jam, program diteruskan lagi dengan slot akhir kendalian Saudara Ahmad Hakimi Bin Ahmad Suhaimi dengan memberi pendedahan tentang penyuntingan video (sony vegas). Slot akhir ini memberi impak pulangan yang besar kepada para peserta kali ini kerana mereka didedahkan dengan pelbagai teknik asas cara menyunting video. Rata-rata peserta berpuas hati dengan kaedah penerangan perisian tersebut.

Akhir sekali, program melabuhkan tirai pada  jam 9.45 malam yang diakhiri dengan penyampaian cenderahati kepada pengisi sekaligus majlis penutupan Program KPIPM Vocational Day 2015. Dengan harapan agar program kemahiran ini dapat lagi melahirkan ahli-ahli yang berkemahiran dan  dapat lagi diteruskan pada masa akan datang.










BERILMU, BERAMAL, IKHLAS
"MEMURNIKAN PEMIKIRAN MELESTARIKAN KESATUAN"

No comments:

Post a Comment

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...