Monday, December 8, 2014

IBRAH BAHNASA'14 : "Kembara Sejarah, Perluas Thaqafah"



Kaherah, 29 november 2014, Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir sesi 2014/2015 di bawah anjuran  Biro Perhubungan Sambutan dan Rehlah (BPSR) telah mengadakan jaulah ke Bahnasa El-Minya seramai 69 orang peserta di peringkat ikhwah. Manakala jaulah di peringkat HEWI di bawah anjuran  Ketua HEWI telah diadakan seminggu selepas itu pada 6 Disember 2014 telah mendapat penyertaan seramai 48 orang peserta.


       Program jaulah kali ini dinamakan Ibrah Bahnasa’14 dan bertemakan “Kembara Sejarah, Perluas Thaqafah”. Antara objektif yang digariskan dalam program ini adalah  untuk menghayati pengorbanan dan jasa para sahabat dan auliya', menambahkan ilmupengetahuan serta  menanamkan fikrah Islamiah dalam kalangan ahli KPIPM. Para perserta program bertolak dari Kaherah pada jam 12.30 malam ke Bahnasa dengan menaiki sebuah bas dan coaster.


          Keesokkan harinya, para perserta berkumpul di Masjid Sheikh Ali Jumam pada jam 7.40 pagi. Program di mulakan dengan alunan qasidah oleh saudara Ahmad Azhan Bin Fahimi dan tazkirah rohani yang disampaikan oleh saudara Amin Syazwan Bin Shahrin. Selepas itu, para perserta bersarapan dan seterusnya mendengar sedikit taklimat penerangan mengenai tempat-tempat yang akan dilawati oleh musyrif penerangan iaitu Ustaz Huzairy Bin Zamzuri. Para perserta dibawa melawati makam pertama iaitu Qadhi Qudho Bahnasa, Aulad A’qil Bin Abi Tolib, Syaid Ali Jumam dan seterusnya berpindah ke pokok Saidatina Maryam yang mana merupakan tempat  beliau berteduh ketika kembali ke Baitul Maqdis.

          Selepas itu, program ini diambil alih oleh saudara Ahmad yang berbangsa arab selaku Ketua Bahagian Penerangan di Bahnasa dengan  membawa peserta-perserta menziarahi makam ahli bait Hassan Bin Solleh Bin Zainul Abidin Bin Hassan Bin Ali, Saidatina  Ruqoyah dan Muhammad Quraisy ulama’ pada zaman Uthamaniah. Perjalanan diteruskan lagi ke makam 12 ahli Badar yang telah syahid di Bahnasa ketika mana Saidina Umar mengarahkan tenteranya membuka kota Bahnasa bagi  menyebarkan ajaran Islam. Para  perserta turut tidak melepaskan peluang untuk menziarahi makam Saidah Quwailah Binti Azwar yang merupakan salah seorang wanita yang berani berjuang untuk menyelamatkan saudaranya yang telah ditahan oleh tentera Rom. Beliau telah menyamar sebagai lelaki dan mencerobohi kem tentera tersebut.

           Kemudian, para perserta bergerak ke perkampungan yang berhampiran dan di situ terdapatnya sebatang sungai yang bersambung dari Sungai Nil dikenali sebagai "Bahrul Yusufi". Seterusnya para peserta berhenti berehat di masjid yang berdekatan iaitu Masjid Hassan Bin Solleh Bin Ali Bin Zainul Abidin. Uniknya masjid ini kerana masih mengekalkan tiang asalnya dan penduduk di situ  masih menggunakan  air  telaga sebagai tempat  berwudhu'. Dalam perjalanan pulang para peserta berhenti menziarahi makam A’fan Bin A’bban Bin Uthman Bin A’fan dan Muhammad Bin Abi Qufadi. Seusai menunaikan solat zohor dan makan tengah hari,  semua peserta menaiki kenderaan untuk ke makam Tujuh Wanita. Makam ini adalah makam terakhir  para perserta lawati sebelum berangkat pulang ke Kaherah.

          Alhamdulillah, jaulah Bahnasa yang dianjurkan ini telah mendapat sambutan yang baik dari ahli dan mencapai objektif yang telah dirangka dan tema yang telah dibawa iaitu ‘Kembara Sejarah, Perluas Thaqafah”.





No comments:

Post a Comment

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...