Friday, March 21, 2014

OPERASI TERBARU MUJAHIDIN AS-SYABAAB DI SELATAN SOMALIA


BUULOBURDE - Para mujahidin di Selatan Somalia telah melancarkan satu serangan terbaru dalam satu operasi syahid di Somalia yang mensasarkan sebuah hotel di bandar selatan menyebabkan puluhan terbunuh.

Kejadian tersebut berlaku beberapa hari selepas tentera Somalia yang disokong oleh Kesatuan Afrika mendakwa telah mengambil alih bandar tersebut daripada Mujahidin As-Syabaab.

Satu letupan yang meletus di Buuloburde semalam adalah serangan terbaru ke atas serangan pasukan Kesatuan Afrika.

"Seorang pengebom berani mati telah memandu kereta yang dilengkapi dengan bahan letupan menuju ke hotel. Sejurus kemudian, letupan besar meletus dan berlakunya tembak-menembak yang agak sengit, " ujar Moalim Mohamed Adan.

Pegawai keselamatan melaporkan bahawa sekurang-kurangnya 4 orang telah terbunuh dalam pertempuran tersebut.

Semasa ditemuramah di pejabat berita Reuters, Syeikh Abdiasis Abu Musab, wakil jurucakap operasi ketenteraan As-Syabaab telah mengatakan bahawa,"Seorang Mujahid yang membawa bahan letupan memasuki hotel melalui kereta dan diikuti dengan dua pejuang bersenjata melepaskan tembakan bertubi-tubi."

Beliau turut menambah bahawa 32 tentera Somalia dan Kesatuan Afrika dikenalpasti telah tewas dalam operasi itu.  Hussein Nur, salah seorang warga lain di bandar Buuloburde menyatakan bahawa dia terdengar letupan di hotel Camalow, beberapa ketika itu bunyi tembak-menembak yang berlaku antara tentera dan Mujahidin As-Syabaab selama beberapa jam.

Tentera Kesatuan Afrika yang ditugaskan untuk menjejaki para Mujahidin As-Syabaab bersama pasukan Somalia, dilaporkan berada di lokasi hotel yang menjadi sasaran serangan.

Serangan itu adalah rentetan daripada rombongan tentera ibu negara Mogadishu pada hari yang sama, menyebabkan empat tentera Somalia terbunuh, salah seorang dari mereka adalah kapten tentera.

Sumber : http://map2care.blogspot.com

No comments:

Post a Comment

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...